FANDOM

Marijuana kommer från hampväxten Cannabis Sativa. Cannabis är ett samlings namn för bl a Marijuana, hasch och hascholja.

Marijuana har 400 kemiska substanser varav 60-80 är psykoaktiva och på verkar psyket.

I Sverige är marijuana och hasch den vanligaste sorten av Cannabis. Marijuana liknar torkat och hackat gräs eller örtkryddor och röks oftast i en handrullad cigarett eller en speciell pipa.

THC, tetrahydrocannabinol, ger ett rus och är ett mått på styrkan i Cannabis.

Marijuana är fettlösligt och stannar därför kvar länge i kroppen. Röker man regelbundet kan det stanna kvar i kroppen i upp till 6 veckor. Marijuana lagras i fettvävnader som hjärnan och i kroppens i inälvor.

Från 15 till 45 minuter efter man rökt är man väldigt utåtriktad och aktiv i tanken. Man kan även bli mycket fnissig, pratsam och tappa bort tiden. En minut kan uppfattas som en timme och tvärtom.

Efter en lite längre stund blir alla känslor starkare. Även färger och dofter upplevs som starkare. Kroppsliga tecken kan vara att hjärtat slår snabbare, man blir torr i munnen och halsen, hungern och suget på sötsaker ökar och ögonen blir känsliga och lätt blodsprängda.

Man kan också få negativa effekter på ett rus som yrsel, ångest, olust och panikkänslor.

Ett rus varar i 2-3 timmar men hjärnan fortsätter att vara påverkad. Korttidsminnet och inlärningsförmågan är dåligt i 1-2 dagar.

Marijuana påverkar GABA systemet, vilket fungerar som ett belöningssystem och gör att du vill röka igen.

Vid regelbunden rökning kan det ta upp till ett dygn innan det försvinner ur kroppen. Har man rökt i en längre tid kan det förändra ens personlighet. I början röker man endast för ruset, men efter en längre period röker man för känna sig normal igen.

Marijuana brukar räkans som mindre fysiskt beroendeframkallande.

Samhället

När man har rökt marijuana så påverkar det hjärnan och tänkandet. Sinnestrycket ändras och stämmer inte överens med verkligheten. Man ser en annan bild på verkligheten än vad man gjorde innan utan marijuanan i kroppen.

Till slut blir känslorna så starka och många så man inte kan kontrollera det och det blir svårare att leva eftersom känslorna är okontrollerade.

En glad, utåtriktad person kan bli skygg för människor och undviker att träffa folk på stan eller stora evenemang. Man tappar det sociala mer och mer desto mer man röker på. Oftast följer negativa känslor med och tar cannabis före familj och vänner. Man stänger ute det sociala och tänker bara på cannabis, tar till och med cannabis före sig själv. Man lyssnar inte på andra, man tar inte till sig andras tips och åsikter och med tiden bli det svårare att lärare sig nya saker.

Första gången

Hur lång tid det tar att bli beroende brors på för person till person, om man har vanligtvis lätt för att bli beroende är det större chans att bli det första gången och svårare att motstå. Men oftast blir man inte beroende första gången utan de flesta säger att tredje gången blir man beroende och inte kan motstå längre.

Man riskerar att få sämre hjärtfunktioner och lägre IQ.

Efter man har rökt på så kan man bli extremt sötsugen och hungrig. Det är en risk för kraftiga ögon. Efter en tids rökning får man utvidgade pupiller,pulsen blir snabbare, blodtrycket ökar, man blir torr i munnen, man mår illa och extremt törstig.

Abstinens

När drogen försvinner ut kroppen efter en tids regelbunden användning sker en omställningsreaktion som tex rastlöshet, svettningar och sömnproblem.